Przejdź do treści

PORADY

PRZYGOTOWANIE DO WYPRAWY

Podróżowanie własnym środkiem transportu bez względu czy jest to kamper czy samochód wiąże się oczywiście z odpowiednim przygotowaniem oraz wyposażeniem takiego pojazdu. Nie będę tutaj pisał o kamperach, które są przystosowane do pomieszkiwania w nich podczas podróży, lecz chciałem sie skupić na samochodach terenowych, gdyż takimi właśnie pojazdami będziemy realizować nasze wyjazdy, z naciskiem na odwiedzane ciekawych i niezwykłych przyrodniczo miejsc znacznie oddalonych od głównych dróg asfaltowych.

TrasY

Trasy które opracowujemy posiadają różny poziom trudności. Staramy się w miarę możliwości unikać bardzo trudnych i wymagających przepraw, lecz z doświadczenia wiem iż nawet z pozoru łatwy teren po obfitych opadach deszczu może stanowić nie lada wyzwanie do przejechania nawet odpowiednio przystosowanym samochodem. Poza asfaltem głównie poruszamy się po terenach w miarę suchych takich jak leśne szutrowe trakty, kamieniste wzgórza czy nawet fragmenty stepu oraz pustyń. Dlatego bardzo ważne jest aby samochody którymi państwo zamierzacie uczestniczyć w naszych wyprawach były odpowiednio przystosowane do jazdy poza asfaltem. Najważniejszą rzeczą w samochodzie terenowym prócz oczywiście sprawnego napędu 4×4 jest dobór odpowiednich opon gdyż to one właśnie mają bezpośredni kontakt z podłożem. Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie opon typu AT (All Terrain – każdy teren), gdyż nie są one specjalnie głośne na asfalcie, natomiast w terenie radzą sobie całkiem przyzwoicie, chociaż mi osobiście zdarzyło się uszkodzić dwie tego typu opony na stepach Kazachstanu. Innym rozwiązaniem są opony typu MT (Mud Terrain – teren błotnisty) świetnie sprawdzające się w każdym terenie i są dodatkowo bardzo odporne na wszelakie uszkodzenia (nawet na ostrych skałach), za to niezbyt komfortowo jeździ się na nich po drogach asfaltowych gdyż są z reguły bardzo głośne i szybko się zużywają. Co do rozmiaru kół w naszych samochodach to nie będę tutaj nikomu doradzał, nadmienię tylko iż moim zdaniem zakładanie znacznie większych kół w stosunku do fabrycznych w samochodzie wyprawowym mija się z celem, nie wspomnę już o generowaniu dodatkowych kosztów związanych z przebudową zawieszenia.

Wyposażenie

Oprócz wspomnianego już niezbędnego odpowiedniego ogumienia samochód wyprawowy powinien być wyposażony m.in w:

  • CB radio,
  • nawigację,
  • miejsce do spania w samochodzie lub namiot,
  • dodatkowy zapas paliwa – jeżeli nie posiadamy dużego lub dodatkowego zbiornika,
  • pojemniki na czystą wodę,
  • sprzęt biwakowy (krzesełka, stolik, kuchenka gazowa itp),
  • kompresor,
  • kable rozruchowe,
  • oraz podstawowe części eksploatacyjne pojazdu jak paski, oleje i płyny oraz filtry.

Ponadto samochód można dodatkowo wyposażyć w akcesoria znacznie ułatwiające poruszanie się w terenie takie jak: wyciągarka, smorkel, dodatkowe oświetlenie, bagażnik dachowy, metalowe zderzaki, trapy lecz nie jest to specjalnie wymagane na większości naszych wypraw, natomiast na bardziej wymagających wyjazdach gdzie niektóre z tych akcesori będą przydatne będziemy Państwa informować przy opisie danej wyprawy.

W razie wątpliwości czy Państwa pojazd spełnia wymogi uczestnictwa w danej wyprawie prosimy o kontakt – chętnie doradzimy i pomożemy rozwiać wszelkie niejasności.