Przejdź do treści

Toyota Land cruiser HJ61

Toyota Land Cruiser 61 należy do wyjątkowej w historii modelu serii 60 Land cruisera (60, 61, 62). Cała seria J6 była produkowana w latach 1980 – 1989, a model o oznaczeniu HJ61 wychodził w ostatnich trzech latach produkcji równocześnie z modelem 62 który posiadał silnik benzynowy (4.0) i nigdy nie pojawił sie na rynku Europejskim, podobnie jak 61 nie trafiła na rynek północnoamerykański.
Nie będę tutaj rozpisywał sie na temat szczegółowych danych, wymiarów itp, wspomnę tylko iż jest to jeden z największych i najbardziej przestronnych land cruiserów w historii modelu ustępujący może jedynie współczesnym LC200, LC300.


Teraz nieco danych technicznych czyli to co sprawia że jest to chyba najlepsze auto wyprawowe na świecie i nie jest to tylko moja opinia, lecz wielu podróżników i użytkowników z całego globu. 60-tka stawiana poprzeczkę wyżej niż bardziej znana seria 70 czy 80 które są również udanymi konstrukcjami lecz juz niestety za bardzo unowocześnionymi.
Pojazd ten posiada turbodoładowany silnik wysokoprężny R6 4.0L o oznaczeniu 12HT i mocy 136 Km. 320 Nm momentu obrotowego osiągamy juz przy 1800 obr/min co sprawia że silnik ten nie potrzebuje wysokiego wkręcania na obroty a do 2000 obr/min zrobi wszystko co od niego oczekujemy. Nadmienię tylko iż Silnik ten nie jest konstrukcją wymyśloną przez Toyotę lecz zapożyczoną od HINO MOTORS – (Japoński producent silników do autobusów i lekkich ciężarówek).
Wytrzymałość, prostotę konstrukcji i dymamike tego motoru można by porównać jedynie do amerykańskiego Cumminsa 5.9l R6 (znawcy tematu wiedzą co to za motor)
Układ napedowy – klasycznie jak to w starszych modelach czyli 2 sztywne mosty, stały napęd na tył z możliwością dołączenia przodu za pomocą przełącznika bądź reduktora, jeżeli to nie pomoże jest możliwość zblokowania przedniego mostu za pomocą mechanicznych sprzęgiełek znajdujących się w pastach przedniej osi.
Jężeli mówimy o zaletach tego modelu należy również wspomnieć co nieco o wadach. Tutaj jedyna wadą jaką zauważa większość użytkowników to zawieszenie na resorach (przód i tył) jest ono co prawda bezawaryjne bo nawet jeżeli pęknie nam jakieś pióro w terenie to i tak pojedziemy dalej ale za to komfort podróżowania jest nieco gorszy niż w nowocześniejszych rozwiązaniach. Kolejnym minusem jest niestety blacharka, która w bardziej wiekowych i wysłużonych juz egzemplarzach potrafi przysporzyć nabywcy sporo problemów i pracy.
Podsumowanie:

Podsumowanie

Toyota Land cruiser serii 60 to bardzo wdzięczny samochód do podróżowania. Cechuje się bezawaryjnością , dużym przestronnym wnętrzem, prostotą konstrukcji oraz dość niskim spalaniem na poziomie 10-12L przy spokojnej jeździe do 95km/h (oczywiście poza silnikiem benzynowym z serii 62) co na zamochód ważący ok 2,7T jest wynikiem wręcz rewelacyjnym.
Land Cruiser 61 jest już niestety przysłowiowym „Białym Krukiem” na rynku motoryzacyjnym i ciężko jest upolować dobrze utrzymany egzemplarz, a jak juz taki sie pojawi to ceny są niestety dość zaporowe. Innym rozwiązaniem jest sprowadzenie takiego modelu z Japonii gdzie egzemplarze są naprawdę zadbane i nie wysłużone lecz ceny również są wysokie a do tego dochodzi nam jeszcze kierownica po prawej stronie.