Przejdź do treści

Rosja – Daleki Wschód 2023

BAJKAŁ + DROGA 504 (49 dni)

Pragniemy zabrać Państwa w wyjątkową podróż, która prowadzić będzie przez całą długość kontynentu Euroazjatyckiego aż do miasta Magadan położonego nad morzem Ochockim. Miasto to nie jest jednak naszym głównym celem, ale o tym później !
Wyprawa ta dostarczy wam niesamowitych wrażeń, niezapomnianych krajobrazów, możliwość zapoznania się z kulturą i obyczajami ludów zamieszkujących Wschodnią Azję, jak również obcowania z dziką fauną i florą mało zaludnionych regionów wschodniej Rosji, nie zabraknie także trudniejszych odcinków drogi które pozwolą sprawdzić właściwości terenowe naszych pojazdów oraz umiejętności jazdy u niejednego kierowcy.
Głównym celem wyprawy, a w zasadzie jednym z jej etapów będzie przejazd słynną drogą o numerze 504 znaną bardziej jako Trakt Kołymski, Trakt Magadański, Droga kości. Bedzie to najtrudniejszy mierzący ok 2000km etap, podczas którego będziemy zmagać się na niektórych odcinkach z licznymi górskimi przełęczami, przeprawami promowymi (rzeka Ałdan), mniejszymi brodami, kamienistymi drogami z licznymi osuwiskami mogącymi pojawić się na drodze a także tumanami kurzu i innymi niedogodnościami. Przejechanie tej drogi własnym samochodem stanowi marzenie wielu podróżników z całego świata. Wszelkie trudy podróży traktem Kołymskim będą nam rekompensowały przepiękne krajobrazy Tajgi, tundry licznych otaczających jezior i mokradeł.

Rys. Orientacyjna trasa przejazdu na obszarze Rosji

RAMOWY PLAN WYPRAWY

(cała wyprawa będzie podzielona na trzy etapy)

I ETAP (Dojazd do Irkucka)

Dzień 1

Spotykamy się 17 czerwca (piątek) w miejscowości Suwałki gdzie zanocujemy w hotelu. następnego dnia przejeżdżamy tranzytem Litwę i Łotwę zmierzając w kierunku granicy z Rosją. Przekraczamy granicę. Nocleg przy trasie prowadzącej do Moskwy.

Dzień 2

Przejazd w kierunku Moskwy (ok 550km). Nocleg w hotelu w Moskwie

Dzień 3 – 9

Przejazd główną drogą w kierunku Irkucka i jeziora Bajkał. Po drodze mijać będziemy wielkie rosyjskie miasta takie jak: Niżny Nowogród, Ufa, Czelabińsk, Omsk, Nowosybirsk

Dzień 10

Przyjazd i krótkie zwiedzanie Irkucka, po którym wyruszymy przez okoliczne góry i płaskowyże w kierunku malowniczej wyspy Olchon. Jest to jedno z najbardziej charakterystycznych miejsc nad Bajkałem które obowiązkowo należy odwiedzić. Przebywając na wyspie można podziwiać różnorodne krajobrazy wybrzeża oraz bezkres tego wyjątkowego tektonicznego jeziora, jak również pojeździć poza drogami asfaltowymi, skosztować miejscowej kuchni Buriatów lecz przede wszystkim odpocząć po pierwszym etapie naszej wyprawy.

Fot.1 Wyspa Olchon nad Bajkałem Źródło: stock.chroma.pl

Dzień 11

Zwiedzanie Olchonu

Dzień 12

Wyjazd w kierunku Irkucka, objeżdżamy Bajkał i ruszamy dalej w kierunku wschodnim


II ETAP ( Irkuck – Jakuck)


Dzień 12 – 14/15

Przejazd z Irkucka w okolice miejscowości Never, gdzie znajduje się skrzyżowanie z drogą A360 biegnącą w kierunku północnym do miasta Niznij Biestiach położonego na prawym brzegu największej rzeki Syberii – Leny.

Dzień 15 – 17

Dojazd do miejscowości Niznij Biestiach. Nocleg w gostynicy.


III ETAP ( Droga 504 – Trakt Kołymski)

Dzień 17

Po uzupełnieniu zapasów żywności oraz paliwa (tankujemy także rezerwowe zbiorniki), chętni mogą wymienić olej w swoich maszynach, gdyż będziemy się zbliżać do przebiegu 10000km, my planujemy zrobić to w Magadanie.
Tego samego dnia wyruszamy słynną drogą kości (504) biegnącą w kierunku wschodnim do miasta Magadan położonego nad morzem Ochockim. Jeżeli nam się uda planujemy dotrzeć na nocleg w pobliże rzeki Ałdan gdzie czekać nas będzie przeprawa promowa.

Dzień 18

Dojazd nad rzekę Ałdan, przeprawa promowa na drugi brzeg w zależności od rozkładu kursowania promu, kontynuacja podróży wzdłuż rozlewisk Ałdanu do miejscowości Chandyga, w której zrobimy krótki postój – możliwość zrobienia zakupów, spożycia posiłku, następnie ruszamy w dalszą drogę. Po przejechaniu ok 100km wjeżdżamy w pasmo Gór Wierchojańskich gdzie pokonywać będziemy liczne przełęcze. Nocleg na trasie

Dzień 19

Uzupełniamy zapasy paliwa na przydrożnej stacji paliw a następnie w okolicy rzeki Kiubime zjedziemy z drogi na tzw Stary Trakt w kierunku miejscowości Tomtor oraz Ojmiakon – zwanej biegunem zimna gdzie zanotowano najniższą wartość temperatury – 71,20C (poza Antarktydą). Tutaj zacznie się prawdziwy off road. Stary trakt jest w złym stanie, gdyż większość pojazdów zmierzających do Magadanu porusza się nowym odcinkiem biegnącym dalej na północ, dlatego należy się przygotować na liczne brody, błoto, kamienie, koleiny, zarwane mosty itp. (zalecane opony M/T). Droga do Tomtoru to jakieś 170 km zmagań w terenie, wiec nie będę tutaj podawał czasu w jakim uda nam się pokonać ten odcinek. Jeżeli droga będzie na którymś etapie nie przejezdna – wrócimy na nowy trakt !!

Fot.2 Fragment drogi Kołymskiej (504)

Dzień 20 – 22

Dojazd traktem do Tomtoru i Ojmiakonu oraz zwiedzanie tych osad (pomnik bieguna zimna), pod wieczór możliwość skosztowania tradycyjnych potraw kuchni jakuckiej. Nocleg w gostynicy.

Dzień 23 – 27

Dalszy przejazd starym traktem w kierunku wschodnim (300km), po drodze będziemy mijać pozostałości po opuszczonych wioskach i znajdujących się tam niegdyś Gułagach. Na główną drogę wrócimy w okolicy opuszczonego miasta Kadykczan zlokalizowanego blisko głównego traktu, które również zwiedzimy w miarę możliwości.

Fot 3 Opuszczone miasto Kadykczan z lotu ptaka

Dzień 27 – 30

Dalszy przejazd drogą kołymską w kierunku Magadanu. Po drodze mijać będziemy mniejsze miasteczka jak Susuman, Jagodnoje i inne a także mniejsze osady poszukiwaczy złota z tamtych rejonów, jeżeli czas pozwoli możemy zboczyć z drogi i zobaczyć zaporę wodną na rzece Kołyma w miejscowości Siniegorje.

Dzień 30

Dojazd do Magadanu. W mieście planujemy zobaczyć monument „maska boleści” – upamiętniający ofiary represji stalinowskich, objedziemy także Zatokę Nagajewską i zwiedzimy lokalne muzeum. Nocleg i obfita integracyjna kolacja planowana jest w hotelu.

Fot 4 Panorama miasta Magadan z okolicznego wzgórza

Dzień 31

Tego dnia planujemy pojechać jeszcze dalej na wschód od miasta Oła (ok 40km), odwiedzając po drodze okoliczne plaże w pobliżu rybackiej osady Nyuklya i podziwiając piękne krajobrazy tamtych okolic. Tego dnia osiągniemy najdalszy etap naszej wyprawy – dotrzemy prawie na wschodni kraniec kontynentu Azjatyckiego, nie będzie to jednak koniec przygody gdyż czekać nas będzie jeszcze droga powrotna. Wracamy do Magadanu gdzie dokonujemy przeglądu i wymiany oleju w naszych samochodach szykując się do drogi powrotnej.

Dzień 32 -35

Przejazd z Magadanu do Jakucka

Dzień 36

Jeżeli grupa zechce możemy przeprawić się przez Lenę w celu zwiedzenia Jakucka- największego i najzimniejszego miasta w tej części Rosji (dodatkowy program)

Dzień 36/37 – 39

Przejazd na południe w kierunku skrzyżowania z główną drogą Moskwa-Władywostok

Dzień 39 – 49

Powrót główną drogą w kierunku Moskwy i granicy z Łotwą

Termin: 17 czerwiec – 2 sierpień 2023r


Długość trasy : 9312 km Jakuck (2x) + przejazd traktem Kołymskim ok 4000km

Cała trasa liczyć będzie ok 22600km z powrotem do Polski.


Uwaga: Jeżeli uczestnik nie ma na tyle wolnego czasu lub nie czuję się na siłach aby pojechać z nami do Magadanu, istnieje możliwość zakończenia wyprawy nad Bajkałem planujemy tutaj 2-3 dni odpoczynku i krótkie zwiedzanie, wiąże się to jednak z samodzielnym powrotem do kraju !
Mając na uwadze bardzo daleki dystans do przejechania, zakładany harmonogram wyprawy może ulec zmianie – podyktowane może to być różnego rodzaju sytuacjami oraz trudnościami które mogą się pojawić na trasie przejazdu, a których nie jesteśmy w stanie przewidzieć

Podsumowanie:

Trasa: Odcinek Suwałki – Jakuck i z powrotem robimy drogami asfaltowymi przejezdnymi dla wszystkich samochodów, natomiast trakt kołymski (504) możliwy jest do przejechania tylko odpowiednio przygotowanym samochodem terenowym.

Wymagania dotyczące samochodu :

  • zielona karta pojazdu, ponadto (w przypadku samochodów pożyczonych lub leasingowych – zabierzcie umowę użyczenia poświadczoną notarialnie i przetłumaczoną na język rosyjski)
  • Solidne opony AT/MT o rozmiarze min 32” (najlepiej 2 koła zapasowe lub jedną dodatkową oponę)
  • sprawny reduktor
  • miejsce na dodatkowy zapas paliwa w razie posiadania tylko fabrycznego zbiornika
  • smorkel
  • wyciągarka (zalecana)
  • zbiorniki na czystą wodę
  • liny, trapy, szekle, saperka, piła, siekiera itp
  • nawigację GPS
  • zalecamy zabrać zapas podstawowych płynów eksploatacyjnych pojazdu (chociaż po 1L), zapasowe paski, krzyżak do wału, łożyska koła, przewody gumowe, elektryczne, zapasowy akumulator. Zróbcie przegląd osprzętu silnika a w szczególności alternatora i rozrusznika.
    Ponadto zalecamy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt biwakowy, miejsce do spania w namiocie lub samochodzie (polecam namioty dachowe), ciepłą odzież i śpiwory gdyż w górach jest dość chłodno zwłaszcza nocami, odzież przeciwdeszczową, wygodne obuwie górskie, moskitiery i środki ochronne na komary i meszki, dobrze wyposażoną apteczkę

Koszty :

Opłata za uczestnictwo w wyprawie: 9000zł (załoga jednego pojazdu)
Minimalna ilość uczestników to 3 załogi, maksymalna 6

Cena obejmuje:

  • opiekę i pilotaż przez organizatora wyjazdu
  • ubezpieczenie
  • pośrednictwo w uzyskaniu wizy
  • pamiątkowe koszulki i inne gadżety

Cena nie obejmuje:

  • opłaty za wizę biznesową (90 dni) do Federacji Rosyjskiej – 620zł
  • paliwa (paliwo w Rosji jest po ok 2,50 zł/L – ON, 2,70 – Benzyna)
  • wyżywienia (produkty spożywcze są znacznie tańsze niż w Polsce)
  • kosztów noclegów w hotelach
    Waluta: najlepiej zabrać ze sobą rosyjskie ruble ewentualnie dolary lub euro (w większych miastach istnieje możliwość wymiany)

Waluta: najlepiej zabrać ze sobą rosyjskie ruble ewentualnie dolary lub euro (w większych miastach istnieje możliwość wymiany)
W razie pytań i wątpliwości zapraszamy do kontaktu

Spodziewaj się

Off Road
30%
Tereny górzyste
78%
Trudność
30%

Wszystkie nasze wyprawy zawierają:

NIEZAPAPOMNIANĄ PRZYGODĘ OFF-ROAD

Nasze trasy staramy się planować tak aby przebiegały przez obszary o szczególnych walorach krajobrazowych. Łącząc odcinki o różnym stopniu trudności przejazdu.

OBCOWANIE Z NATURĄ

Większość naszych wyjazdów nastawiona jest na kontakt z przyrodą. Staramy się w miarę możliwości unikać zatłoczonych i hałaśliwych miast na rzecz spokojnych zakątków

OGRANICZONĄ LICZBĘ UCZESTNIKÓW

Ze względu na Państwa bezpieczeństwo i opiekę z reguły jednego przewodnika staramy się nie zabierać na wyprawy zbyt dużych grup. Jeżeli dana wyprawa cieszy się dużym zainteresowaniem możemy uruchomić dodatkowych termin.

DOBRĄ ATMOSFERĘ

Służymy pomocą, doradzamy, jak również staramy się pogodzić interesy całej grupy. traktujemy wszystkich na równo, nikogo nie wywyższając.