IKARUS – Legenda polskiej komunikacji miejskiej. Tą markę autobusu kojarzy chyba każdy z nas, gdyż służyła ona mieszkańcom naszych miast przez prawie pół wieku, przyczyniając się w znacznej mierze do rozbudowy większości z nich. Obecnie ocalały tylko pojedyncze sztuki tego wyjątkowego autobusu i z reguły mają one status pojazdów zabytkowych (podobnie jak nasz egzemplarz).
Wstęp
Ikarus – model 256 był masowo produkowany od 1977 do 2002 roku przez węgierskiego producenta. Jest to autobus klasy turystycznej wykorzystywany głównie na trasach międzymiastowych jak również międzynarodowych. Każdy
z nas pamięta z pewnością ten pojazd z młodzieńczych lat, a na pewno już modele serii 260 czy 280 (przegubowe) które były wykorzystywane masowo przez przewoźników miejskich w całej Polsce. Ikarusy miały wiele zalet ale i wad. Z racji na swoją wytrzymałość i prostotę napraw były bardzo chętnie kupowane przez wiele państw zwłaszcza tych z bloku wschodniego. Spora ilość kremowo – czerwonych turystycznych Ikarusów do dzisiaj jeszcze jeździ po ukraińskich czy rosyjskich drogach, chociaż ze względu na swój wiek i stan techniczny są już coraz częściej wycofywane z eksploatacji i zastępowane nowszymi markami.
Kolekcja
W naszej kolekcji znalazł się właśnie jeden z nich – prezentowany model 256, który został zakupiony w sposób przypadkowy i dość spontaniczny ze względu głównie na nasz sentyment do Ikarusów. Nie będę się tutaj rozpisywał na temat historii tego właśnie egzemplarza jak również specyfikacji technicznej, gdyż jestem przekonany iż znawcy tematu i miłośnicy komunikacji z pewnością posiadają znacznie większą wiedzę w tym temacie niż moja. Na koniec chciałbym nadmienić iż nasz egzemplarz na skutek zaniedbań poprzednich właścicieli trafił do nas w bardzo kiepskim stanie, pomimo iż mechanicznie pojazd ten był w całkiem niezłej kondycji, to jego stan blacharsko-lakierniczy był w wielu miejscach wręcz tragiczny!! (zwłaszcza elementy dolnej kratownicy (fot). Z początkiem 2020 roku rozpoczęliśmy prace renowacyjne autobusu. W pierwszym etapie obejmowały one odbudowę najbardziej skorodowanych elementów dolnych kratownic praktycznie na całej długości pojazdu , następnym trwającym obecnie etapem prac jest wymiana blaszanych błotników, naprawa tylnej klapy, przegląd instalacji elektrycznej oraz pneumatyki. Po zakończeniu tego etapu pojazd zostanie przygotowany do położenia nowej powłoki lakierniczej. Nie chce tutaj podawać konkretnej daty zakończenia prac remontowych, lecz zakładam iż jak wszystko pójdzie zgodnie z planem to pojazd powinien być gotowy do użytku na przełomie 2022/23r. Gdy tylko pojazd będzie gotowy zaistnieje również możliwość jego wynajęcia na różnego rodzaju imprezy.
Renowacja
Poniżej zamieszczam kilka fotografii z przebiegu początkowych prac – sami oceńcie jak to wyglądało przed rozpoczęciem renowacji!.